Artikels en nieuws...
Begin van het seizoen.
13-4-2022
Het is prachtig weer maar ’s nachts nog wel koud. Zo begon de eerste lezing weer in het duivenlokaal in Meppel. Het was een van de eerste dagen, dat we weer zonder restricties bij elkaar mochten komen. Natuurlijk waren er wel liefhebbers die dat erg spannend vonden. Want van meerdere duivenliefhebbers is de gezondheid nogal broos. Het was al zeker 2 ½ jaar geleden dat ik de laatste lezing gaf. Voor mij was het ook even lastig om er weer in te komen. De vraag van het bestuur was om eens iets te zeggen over het begin van het vliegseizoen. Dus de liefhebbers uit Meppel weten het allemaal al.
Training.
Wellicht zijn er liefhebbers die menen, dat de uitgeselecteerde duiven zo weer mee kunnen op de eerste trainingsvlucht. Ze weten immers de weg en alleen de beste duiven zitten nog op het hok. Een misverstand die nogal eens voorkomt. Maar tijdens de eerste vlucht kan het dan gemakkelijk gebeuren, dat zeer ervaren duiven niet thuiskomen of afgevlogen thuiskomen. Ook al is de brandstof die in je auto gaat duur, we zullen ze een aantal keren moeten opleren om zo een basisconditie te verkrijgen. Ik heb het niet over vorm, maar over een basisconditie. Vorm krijg je niet als het ’s nachts nog zo koud is en het nog vroeg in het voorjaar is. Ook de mensen niet die menen dat de kampioenen een speciaal flesje hebben die wordt toegediend. Als zij ook maar dat flesje zouden hebben, ja dan zouden zij ook kampioen kunnen worden. Allemaal bullshit. De liefhebbers die heel goed presteren, doen er ook ontzettend veel voor. Het komt je echt niet zomaar aanwaaien.
Roofvogels.
Wat kunnen we nu doen om niet slachtoffer te worden van de roofvogel? Vooral de rode wouw en de slechtvalk zijn geduchte tegenstanders die heel wat duiven kunnen verorberen. Nou vind ik dat je niet bij de pakken neer moet gaan zitten. Niet kijken naar de moeilijkheden, maar naar de mogelijkheden. Welke mogelijkheden hebben we? We kunnen natuurlijk wachten met het trainen van de duiven, totdat de dichtstbijzijnde duivenliefhebber begint met trainen van zijn duiven. De roofvogels zullen zicht dan meer op dat hok gaan richten en dan kun je geluk hebben dat ze niet zo snel naar uw hok komen. Maar ja… als die buurman ook “Het Spoor” leest, dan schiet dat niet op. Dan wacht die buurman ook op u. Je kunt ook het systeem volgen van de Italiaanse dierenarts Adriano Veradi. Hij verft de punt van de staart van een jonge duif fel geel. Niet met acryl verf, maar met acryllak. Dat is buitenverf op waterbasis. Dat kun je in kleine flesjes kopen. De geverfde punt is 3,5 cm lang. Precies in het midden verft hij met zwarte verf en eer zwarte streep door. Het lijkt dan voor de roofvogel op afstand, dat er al een roofvogel tussen de duiven zit en hij of zij zal de duiven met rust laten. Adriano Veradi verspeelde voordien wekelijks 2 duiven en na het verven was dat gereduceerd naar 0 . Een groot verschil en ook de moeite waard het eens te proberen, want als die jonge duif overblijft na het seizoen, dan verwisselt hij die veren vanzelf. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Laser.
Een andere optie is gebruik maken van een goede laser. Natuurlijk helpt dat alleen maar rondom het hok. Maar het kan een goede hulp zijn als de jongen naar buiten moeten tijdens de eerste weken. Een andere optie is de oude duiven niet rond het hok te laten vliegen, maar ze zo veel mogelijk zelf weg te brengen. De duivinnen in het dofferhok wachten de doffers op en de volgende dag andersom als je dubbel weduwschap speelt. Dan zijn de duiven direct weer in het hok bij thuiskomst en is de kans op verlies van duiven aan de roofvogel een stuk kleiner.
Voer.
In de voorbereiding op het komende vliegseizoen kun je heel goed een goede Winter/ Rust mengeling geven. Het vetgehalte moet vrij hoog zijn. Tussen de 6 en 7%. Verder geen, of heel weinig peulvruchten. Wel voldoende mais en vezels. In het voorjaar kan het met name ’s nachts nog flink koud zijn. Mais en ook zonnepitten geven warmte aan de duiven. Een Zuiveringsmengeling geeft echt te weinig warmte in het voorjaar. Daarnaast heeft de zuiveringsmengeling een laag vetgehalte en veel koolhydraten. Juist de vele koolhydraten zorgen gemakkelijk voor vervetting. Duiven worden niet vet van vet, maar van te veel koolhydraten. Eet dagelijks maar eens een paar marsjes. Moet je eens opletten, hoe snel je de broekriem een gaatje ruimer moet vastmaken. Duivinnen kun je ook prima de eerste vluchten op een Winter / Rust mengeling geven. Juist omdat er voldoende warmte in zit, een laag eiwitgehalte heeft en voldoende energie.
Onderzoek.
Meten is weten. Dat geldt ook voor de duiven. Onderzoek een aantal weken voor de eerste vlucht dus of de duiven gezond zijn. Een goede duiven dierenarts kan u daarbij goede raad geven. Dan is het van belang om ongeveer 14 dagen voor de eerste vlucht de duiven te controleren op oude dons. Oude dons ontstaat vaak doorovergewicht en conditietekort. En dat ontstaat meestal door te weinig beweging. Ook kan het ontstaan door slechte voeding in de winterperiode. Wat is slecht wintervoer? Voer met te veel eiwit en peulvruchten, te veel koolhydraten en te weinig goede vetzuren. Als er dus veel mais, tarwe, rode Milokorn, erwten en gerst in zit en geen of heel weinig vet, dan ben je meestal aan de beurt. Een goede wintermengeling is eiwitarm, vezelrijk en redelijk vetrijk. De duif kan overigens ook oude dons vasthouden door overbelasting. Dus niet de eerste training meteen op 200 kilometer, dat gaat niet goed komen. Als je prijzen wilt vliegen, moeten de duiven alle oude dons kwijt zijn. Een Detox kuur of de Detox mengeling gedurende 5 tot 7 dagen, kan hier prima uitkomst bieden.
Scheefvliegers.
Duiven die de hele winter hebben vastgezeten, hebben minstens 6 weken nodig om weer in goede conditie te komen. Als we dus te laat beginnen met opleren, dan kan het voorkomen dat er enkele duiven een hangende vleugel hebben. Vaak maken liefhebbers zich zorgen en denken dat het streptokokken is. Volgens de dierenarts is dat slechts in 5% van alle gevallen juist. En die kan het weten. Hoe weet je nou of het streptokokken zijn? Pak wat morgenmest van de duiven die een hangende vleugel hebben en wrijf dat tussen duim en wijsvinger door. Voel je stukjes onverteerd voer? Dan zou ik even naar de dierenarts gaan. Als een duif het voer niet goed verteerd, kan dat duiden op streptokokken. Meestal is dat dus niet het geval en is het overbelasting van de spieren. Het beste medicijn is dan rust geven en de vleugel masseren. Daarbij kan ook magnesium en calcium nog wat hulp bieden. Magnesium ontspant de spier en calcium trekt de spier weer aan. Dagelijks een magnesium / calcium tablet of poeder in het drinkwater of over het voer kan prima helpen het probleem te verminderen. Het is daarom verstandig 14 dagen voor aanvang van de trainingen al dagelijks magnesium en calcium toe te dienen.
Koude spieren.
Het zal een ieder wel bekend zijn, dat je bij min 10 graden Celsius niet de 100 meter in 8 seconden loopt. Dat kunnen overig niet zoveel mensen. Het is maar een voorbeeld. Het is daarom verstandig om de avond voor inkorven de verwarming wat aan te zetten zodat de spieren kunnen opwarmen. Ook bij thuiskomst na een koude vlucht is dat een verstandig om te doen. De bekende warmteplaten kunnen hier prima dienst doen. Te hoge luchtvochtigheid is ook slecht voor onze duiven. Het is niet bevorderlijk voor goede prestaties. Wat kun je daaraan doen? Je kunt bijvoorbeeld vloerverwarming aanleggen op het hok. Op de kale vloer spijker je dan latten en legt er een verwarminskabel in. Het is wel van groot belang om goed uit te rekenen hoeveel kabel je nodig bent, want je mag die nooit inkorten. Dan slaat de stoppen meteen door. Dus de kabel ongeveer 15 centimeter uit elkaar rondom de latten leiden. Daarna scherp zand over de kabel tot aan de hoogte van de latten. Daarna de vloerplaten erop aanbrengen. Dan aansluiten op een kastje die je kunt instellen op luchtvochtigheid. Ik zou die instellen op: beneden 60% en boven 80% luchtvochtigheid. Het grote voordeel van dit systeem is, dat de vloer warm wordt en ook heel lang warm blijft. Dit in tegenstelling tot de bekende infrarood verwarmingsplaten. Als je die uit doet, is de warmte al snel weer verdwenen. Nee, met de genoemde vloerverwarming wordt het hok niet echt warm. Het wordt alleen een beetje aangenamer en de vloer blijft mooi droog. Ideaal ook om de vloer snel droog te krijgen als je de duiven daar een bad geeft.
Werken met licht.
Een andere mogelijkheid is werken met licht. Dat kan met verschillende lampen. Wij doen dat met de hoogfrequente daglicht lampen. Om te voorkomen dat de duiven tegen het felle licht in moeten kijken, Kun je aan de achterkant een plankje spijkeren. Dus aan de kant van de broedbakken, zodat de duiven niet tegen dat licht in kunnen kijken, maar het licht wel op de vloer valt. Duiven moeten de zon zien en licht geeft de duiven meer plezier en zorgen zodoende voor betere prestaties. Als het dan slecht weer is, is het donker in het hok van de buurman, maar schijnt de zon in jouw hok. Een goede methode is om de dag voor inkorven ’s middags 2 tot 3 uur het licht aan te doen en op de inkorfdag de gehele dag. Langer moet dat beslist niet zijn. Je wilt niet halverwege door de pennen heen zijn van de oude duiven.
Hoe krijgen we de duiven aan het trainen?
Dat is een klacht die ik nogal eens hoor. Wat kun je dan doen? Allereerst moet je er zeken van zijn, dat de duiven gezond zijn. Duiven trainen het best op koolhydraatrijke mengelingen. Heb je de duiven op een goede Winter / Rust mengeling? Dan kun je die gerust doorvoeren tot aan de eerste officiële duivenvlucht. Het vetgehalte is daarin ook aal flink hoog en dus kun je ze vaak wel tot 300 – 400 km spelen. Zodra de eerste wedstrijdvlucht begint, kun je overgaan op je voersysteem. Je kunt daarnaast ook nog een product geven met jodium ( zoals Blitz), om de stofwisseling echt goed op gang te brengen. Vooral als het nog erg koud is. De eerste weken 3 x per week en daarna afbouwen naar 2 x en 1 x per week. Dus als de stofwisseling van de duiven optimaal is, heb je dat niet meer nodig. Houdt je wel exact aan de dosering op het flesje, anders gaat het gegarandeerd fout aflopen. Ik wens u allen een heel fijn en succesvol vliegseizoen toe.
Willem Mulder
Tel:+ 06-48 71 74 75
E-mail: matador@xs4all.nl